Choć od jego pojawienia się na rynku minęło ponad sto lat, akumulator samochodowy jest nadal powszechnie używany –  w końcu bez niego nie jest możliwe uruchomienie pojazdu. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje o akumulatorach, które mogą być przydatne przy zakupie nowej baterii.

Rodzaje akumulatorów

– kwasowo – ołowiowe (SLA) – jest to najstarszy typ akumulatorów, gdzie ołowiane ogniwa galwaniczne zalane są roztworem kwasu siarkowego czyli elektrolitem. Można je podzielić na dwa podstawowe typy: obsługowe – konieczne jest uzupełnianie elektrolitu wodą destylowaną i bezobsługowe, które nie wymagają dolewania wody. Są  najtrwalsze i  stosunkowo tanie, sprawdzą się w starszych modelach aut, zwłaszcza gdy są eksploatowane na dłuższych trasach; rozwinięciem tej technologi są akumulatory ECM dla właścicieli aut bogato wyposażonych oraz z systemem „start-stop”.

– żelowe w tym typie akumulatorów płynny elektrolit zastąpiono specjalnym żelem krzemionkowym, mogą być wykorzystywane nawet przez 12 lat, mają największą liczbę cykli ładowania /rozładowania, niestety nie znajdują zastosowania jako akumulatory rozruchowe;

– AGM (Absorbent Glass Mat) wykorzystywane są przede wszystkim w samochodach z układem „start-stop” oraz napędem hybrydowym. Cechuje je odporność na wstrząsy i wibracje, są bardziej wydajne pod względem liczby rozruchów silnika niż tradycyjne akumulatory, z drugiej strony są wrażliwe na wysokie temperatury dlatego montowane są w kabinie lub bagażniku, ich wadą może być wysoka cena.

Na jakie parametry zwracać uwagę ?

– niby banał, ale wymiary akumulatora nie mogą być większe niż miejsce dla niego przeznaczone pod maską, należy również zwrócić uwagę na usytuowanie biegunów (po której stronie jest plus, a po której minus)- jeżeli będą usytuowane odwrotnie niż kable z klemami w aucie, możemy mieć problem z podłączeniem do instalacji elektrycznej;

– pojemność wyrażona w amperogodzinach (Ah), jeżeli wybierzemy akumulator o pojemności większej niż zalecana przez producenta, może to skutkować jego ciągłym niedoładowaniem, zbyt mała pojemność akumulatora może spowodować, że nie odpalimy silnika, dlatego wskazane jest, aby pojemność była równa lub do 10 % większa niż zalecana przez producenta samochodu;

– siła prądu rozruchowego wyrażona w amperach (A) – im większa siła prądu, tym więcej energii w krótkim czasie jest dostarczana do rozrusznika, co ma szczególne znaczenie zimą, i tutaj mała uwaga, jeżeli zastosujemy akumulator o wyższej sile prądu niż jest potrzebna w naszym aucie tym samym zmniejszymy jego żywotność. Wysoka siła prądu będzie niezwykle ważna w akumulatorach przeznaczonych do aut z silnikiem diesla.

Wybierając akumulator można się posiłkować prostymi wyszukiwarkami na stronach producentów, wystarczy wpisać model pojazdu, a wyszukiwarka zasugeruje odpowiednie baterie.

Rzecz jasna na nic zda się najlepiej dobrany akumulator, jeśli nie będziemy o niego dbać, zarówno zimą, jak i latem. Np. zabrudzone zaciski utrudniają przepływ prądu, dlatego co najmniej dwa razy w roku należy je przeczyścić suchą szmatką. Krótkie dystanse (poniżej 5 km) zwłaszcza zimą będą szkodzić akumulatorowi. Zaufany mechanik to podstawa – zwłaszcza przed okresem zimowym, dobrze, aby fachowiec sprawdził, czy instalacja elektryczna w aucie działa poprawnie.

W przygotowaniu artykułu pomógł przedstawiciel sklepu internetowego Mobilny-akumulator.pl.